Din momentul în care achiziţionãm un obiect, orice obiect, valoarea acestuia începe sã scadã. Acest principiu se aplicã şi maşinilor. Bineînţeles cã acest principiu nu se referã la obiectele/maşinile de colecţie, piaţa de profil funcţionând dupã cu totul alte legi. Dar o maşinã obişnuitã nu va mai avea aceeaşi valoare din chiar clipa în care proprietarul a rulat fie şi doar câţiva kilometri cu ea. De aceea existã un risc oarecare ca, la achiziţia unui automobil second-hand, acesta sã prezinte vicii ascunse, nedectabile la prima vedere sau încercare.
Si totuşi, în ciuda multiplelor riscuri, în România se vând anual peste 200.000 de maşini la mâna a doua, jumãtate dintre ele având preţuri sub 5000 de euro.
Este obligatoriu ca, înainte de achiziţia unei maşini second-hand, doritorul sã prospecteze piaţa, sã compare preţurile cerute de alţii pentru aceeaşi marcã, cu aceeaşi vechime. De asemenea, este bine sã se cunoascã câteva trucuri care aratã cât de uzatã este o maşinã chiar înainte de a urca în ea pentru un test-drive. De la uzura ştergãtoarelor de parbriz sau a cauciucului care etanşeizeazã îmbinãrile pânã la aspectul jantelor, zgârieturile fine de pe oglinda retrovizoare sau cele din jurul orificiilor pentru chei, toate pot indica o intensã utilizare a vehiculului.
Anvelopele tocite doar pe anumite porţiuni pot releva starea de funcţionare: echilibrare defectuoasã, amortizoare necorespunzãtoare, potenţiale probleme de aliniere ale roţilor care pot determina derapaje necontrolate.
Pentru a fi sigur de ceea ce cumpãrã, un client trebuie sã efectueze neapãrat o verificare a maşinii în service pentru sistemul de direcţie, distribuţie, transmisie şi instalaţia electricã. Evident cã acest lucru costã, dar este mult mai bine decât sã aparã surprize neplãcute chiar în timpul rulãrii pe şosea.
Vânzãtorii nu sunt întotdeauna foarte corecţi atunci când îşi prezintã oferta. Anunţurile din ziare sau de pe internet abundã în detalii nerealiste, corelaţia dintre numãrul de kilometri şi anul de fabricaţie fiind un veşnic motiv de exagerare. Un numãr mic de kilometri asociat unei vechimi mari a maşinii trebuie sã dea întotdeauna de bãnuit cã ceva nu este tocmai în regulã.
Nu în ultimul rând este esenţial ca cel care cumpãrã o maşinã second-hand sã verifice cu atenţie actele, seriile corespunzãtoare şi chiar fişa fiscalã pentru a fi sigur cã nu existã amenzi neplãtite. Sã fii atent la toate detaliile reprezintã garanţia cã ai plãtit preţul corect pentru achiziţia ta.